Debattartikel i SvD
Kust Johan Lindgren skriver den 14 september på Svenska Dagbladets debattsida
Text: TULL-KUST
— Uppdaterad 20 sep. 2022
Förbundet för anställda i Tullverket och Kustbevakningen
Kust Johan Lindgren skriver den 14 september på Svenska Dagbladets debattsida
Text: TULL-KUST
— Uppdaterad 20 sep. 2022
Vi har under mer än ett års tid larmat om det bekymmersamma läget för Kustbevakningen som är kraftigt underfinansierad i förhållande till sitt uppdrag. Situationen har under denna tid inte blivit bättre för myndigheten, snarare tvärtom. Organisationen är fortsatt ansträngd, personalen tvingas arbeta långa pass och övertid har blivit mer regel än undantag. En vabbande eller sjuk kustbevakare kan innebära att fartyg tvingas stanna kvar vid kaj.
I samband med fartygsbranden utanför Vinga i slutet av förra året fick personal flygas in från andra delar av landet för att säkra tillräcklig bemanning, och senast den 29 augusti i år uppstod en liknade situation när en brand utbröt på Stena Scandica. Först sex timmar efter nödanrop kunde Kustbevakningens fartyg KVB 003 som befann sig i Karlskrona lämna kaj för att undsätta passagerarfartyget som hade börjat driva mot land. Inget av Kustbevakningens fartyg fanns stationerade på Gotland, och även denna gång var det rena turen att det inte blev en värre incident. Utöver en skriande personalbrist har Kustbevakningens ledning nyligen meddelat att två av myndighetens miljöskyddsfartyg ska skrotas eftersom pengar saknas för nödvändigt underhåll. Situationen är kritisk och Sveriges beredskap, särskilt i det strategiskt viktiga Östersjön, riskerar att åsidosättas – i ett säkerhetsläge som är sämre än på flera decennier.
Här kan du läsa debattartikeln i sin helhet»